Novinky

 

Co je to vlastně ten skútr?

Publikováno: 21. srpna 2011

Skútr je jednostopé vozidlo podobné motocyklu, charakteristické malými koly, nízkoobjemovým motorem (obvykle 50 – 125 cm³), případně elektromotorem, a částečnou kapotáží s podlážkou, bez horní části rámu. Řidič nesedí obkročmo, nýbrž snožmo jako na židli. Běžně je dnes vybaveno variátorem a automatickou spojkou. Obvykle slouží jako přepravní prostředek na krátké vzdálenosti – typicky v rámci obce. Horní třídu skútrů tvoří velké cestovní skútry s objemem motoru 250 až 650 ccm a s výkony 20 až 50 koní. Prvním masově vyráběným skútrem se stala Vespa z italské továrny Piaggio, která udala směr dalšího vývoje tohoto specifického vozidla. První skútry se vyráběly s manuálním řazením, v 90. letech byly moderní typy vybaveny variátorem.

Skútry se do popředí dostaly především na přelomu 50. a 60. letech ve Velké Británii, kde v té době probíhala éra takzvaných Mods and the Rockers. Skútry tvořily důležitou ikonu životního postoje milovníků jazzu, blues a soulu, kteří byli opozitem dělnické mládeže ovlivněné rock´n´rollem jezdících na motocyklech. Skútry se staly součástí módy, společně s úzkými kalhotami, saky a špičatými botami. Dodnes platí, že velcí motorkáři zpravidla skútry přehlíží, to vedlo ke vzniku samostatné scooter-komunity

 

Postupem času se skútry velmi rychle uchytily především ve městech, kde díky svým malým rozměrům a minimální údržbě dokázaly svým majitelům věrně sloužit po mnoho let. Standardní konstrukce počítá s místem pro 2 jezdce, pod sedadlem je obvykle schránka, do které se vejde přilba, nebo nákup. Většina skútrů dále může být vybavena nosičem na zavazadla a kufrem. Výhodou je také rovná podlaha na rozměrnější zavazadla. Zvláště v Asii jsou skútry často využívány jako rodinný dopravní prostředek.

Jak je to s motorem?

 Nejčastěji využívaným motorem je vzduchem chlazený dvoutakt o objemu 50 ccm. Kdo má vyšší nároky na výkon, sáhne určitě po kapalinou chlazené verzi. Výhodou skútru je také oddělené mazání, které odbourává povinnost míchat do směsi olej, to se děje automaticky, uživatel pouze dolije olej do nádobky, která je pod sedlem. Komu vadí charakteristická vůně a zvuk dvoutaktu, může sáhnout po větším čtyřtaktním motoru o objemu 125 – 500 ccm. O přenos síly motoru na zadní kolo se stará důmyslný systém nazvaný variátor. Ten používá dvou řemenic, které jsou spojeny řemenem. Tento způsob převodu funguje naprosto automaticky, jeho princip je velmi jednoduchý a bezúdržbový, je pouze potřeba pravidelně kontrolovat stav válečků a řemene.

Je libo tunning?


Díky tomu, že skútr mohou sedlat řidiči od 15 let věku, je tuning skútrů velmi vyvinutým odvětvím. Ze zákona je patnáctiletý řidič povinen mít skútr, který je omezen na maximální rychlost 45 km/h. To samozřejmě nestačí, tudíž přichází na řadu výrobci a prodejci tuningových dílů, takto upravený skútr pak dokáže vyvinout rychlost okolo 110 km/h. Nejčastější úpravou je výměna výfuku za laděný, dále lze zvětšit objem válce z 50 na 70 ccm a vyměnit můžete i variátor, či stálý převod. Tuning se nevyhýbá ani čtyřtaktním maxiskútrům, kde lze taktéž zvyšovat objemy válců a tím i výkon motoru.

 

 

 

 

A jak se že se liší od motorky?

Od klasického motocyklu se odlišuje poměrně zásadně. Především je vždy více či méně kapotovaný, což je poměrně zásadní nejen pro ochranu těla při dopravní nehodě, ale také při nepříznivém počasí. Na skútru můžete na rozdíl od motocyklu jezdit civilně oblečeni. Stejně tak, jako můžete jezdit i ve společenském oblečení, včetně kravaty či motýlku. Je to zcela běžné v západoevropských metropolích, kde se skútry ozbrojují i vrcholoví manažeři, kteří nemají chuť polovinu pracovního času strávit na silnicích. Skútr je ideálně snadný na ovládání. Díky bezstupňové převodovce pouhým otočením tak zcela plynule bez jakéhokoliv trhání pouhým otočením plynu akcelerujete z nuly na maximální rychlost.To, že pouze přidáváte a ubíráte plyn či brzdíte a nemusíte se zaobírat tím jak řadit a kdy řadit, vám umožňuje soustředit se výhradně na dopravní situaci.


 

Komentáře